Bakning! Kokostoppar, Chokladbollar och Kärleksmums.

Vi åt middag hos Christians föräldrar igår. Jag sa att jag skulle stå för tillbehöret till kaffet! Bakade tre sorter. jag var så baksugen igår. Måste erkänna att jag blev lite lätt illamående av att stå i köket i nästan två timmar oh baka och se alla dl socker som åkte ner i varje bunt.

Det blev goda Kokostoppar, Chokladbullar med chokladöverdrag och Kärleksmums. (Se bilden i förra inlägget!)
Smakade smaskens. Idag är det inomhus väder. Sätt igång och baka. Det är något av det mysigaste som finns: Nybakade kakor, kaffe/ te, tända ljus i en mysig soffa med gott sällskp medan regnet öser ner utanför fönstret!

Recept på Kokostoppar: 15 stycken stora.

50 g smör.
2 ägg.
1 dl socker.
200 g kokos.
Rivet skal av en lime.

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en skål. Tillsätt kokos, lime och smör och rör ihop till en smet. Låt stå i 10 minuter. ¨Klicka ut smeten med hjälp av två skedar och forma till 15 stora toppar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter. Låt kakorna svalna, doppa nedre delen av kakan i smält blockchoklad. Låt stå och stelna på bakplåtspapper.

Jag valde att göra stora chokladbollar. När jag gjort bollarna doppade jag dem i smält  blockchoklad och sedan i pärlsocker. !

Recept på Kärleksmums.

150 g Arla smör
1 1/2 dl Arla Ko mjölk
3 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
3/4 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Glasyr
75 g Arla smör
3/4 dl starkt kaffe
1/2 dl kakao
1 1/2 msk vaniljsocker
5 dl florsocker

Garnering
1 dl kokosflingor

Gör.
Sätt ugnen på 175˚. Smörj och bröa en långpanna ca 30x40 cm eller lägg i ett bakplåtspapper.
Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Sikta ner vaniljsocker, kakao, bakpulver och mjöl genom en sil. Tillsätt smör och mjölk och blanda allt till en jämn smet. Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.

Glasyr: Smält smöret i en kastrull, tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker och blanda väl.
Tag ut kakan ur ugnen, låt den stå en stund. Bred glasyren över den varma kakan och strö över kokosflingorna.

Jag gjorde dubbelsats för att jag tycker det blir bättre när kakan är högre. Dock tänkte jag inte till. Gjorde nämligen glasyren dubbelsats också. Utan att tänka att bara för att kakan blir högre blir inte ytan för glasyr större. Glasyr i hela köket och hela pannan, saftig kaka iallfall! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0